Αρχική » ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΕΔΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 2023-2024

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΕΔΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 2023-2024

Κανονισμός-Λειτουργίας-2022-2023ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ
ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΕΔΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ


    Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα που έχει τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους μαθητές να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Ο “Σχολικός Κανονισμός” είναι οι όροι και οι κανόνες, οι βασικές προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται το έργο του σχολείου.
 
Ι.  ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
 
   Το σχολείο καλλιεργεί τους αυριανούς πολίτες και οφείλει να διαπλάθει ανθρώπους ελεύθερους, υπεύθυνους, με ενεργό συμμετοχή, κοινωνική ευαισθησία, ευθύνη και ανοχή στη διαφορετικότητα. Γι’ αυτό τον λόγο:
 
1. Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών στο σχολείο, η παρουσία τους στην πρωινή προσευχή και συγκέντρωση (08.15’ π.μ.), καθώς και η τακτική, ανελλιπής και όχι επιλεκτική φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές παραμένουν στο σχολείο μέχρι τη λήξη του ωραρίου (η 7η διδακτική ώρα ολοκληρώνεται στις 13.50’ μ.μ.). Όποιος μαθητής αποχωρεί από το σχολικό συγκρότημα στη διάρκεια του προγράμματος απαιτείται να έχει άδεια από τον Διευθυντή. Η έξοδος από την τάξη επιτρέπεται μόνο για σοβαρό λόγο. Η αυθαίρετη και αδικαιολόγητη απουσία μαθητή από κάποιο μάθημα δεν επιτρέπεται.
 
2. Για να μπορεί να συμμετάσχει στις εξετάσεις ένας μαθητής, πρέπει η φοίτηση του να χαρακτηρισθεί επαρκής. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν ο μαθητής δεν έχει σημειώσει περισσότερες από 114 απουσίες (ΦΕΚ-2005-Β-31-5-2019-θέματα-οργανωσης-της-σχολικης-ζωής, &28 Χαρακτηρισμός φοίτησης, συνέπειες).
 
 
4. Οι απουσιολόγοι του τμήματος ορίζονται από τον υπεύθυνο κάθε τμήματος με βάση τη βαθμολογία τους κατά τη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους (ένας τακτικός και ένας αναπληρωματικός). Για να οριστούν οι απουσιολόγοι της Α’ Γυμνασίου για το α’ τρίμηνο, γίνεται κλήρωση μεταξύ των μαθητών με την υψηλότερη βαθμολογία στο Απολυτήριο του Δημοτικού. Στην αρχή κάθε διδακτικής ώρας ο απουσιολόγος καταχωρεί τις απουσίες στους απόντες συμμαθητές και ζητά από τον καθηγητή κάθε διδακτικής ώρας να ελέγξει και να υπογράψει το απουσιολόγιο. Κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου είναι υπεύθυνος για τη φύλαξη και τη διατήρηση σε άριστη κατάσταση του απουσιολογίου και του βιβλίου διδασκόμενης ύλης· μετά τη λήξη του ωραρίου τα παραδίδει για φύλαξη.
 
5. Οι μαθητές κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων δεν παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας. Όταν έχει κρύο ή κακοκαιρία μένουν στο ισόγειο  του κτηρίου, ενώ όταν ο καιρός το επιτρέπει βγαίνουν στο προαύλιο του Γυμνασίου. 
 
 
6. Οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό των σχολικών δραστηριοτήτων, όπως είναι τα εκπαιδευτικά προγράμματα, οι εκδρομές, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, οι γιορτές, κ.ά.
 
 
7.Ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων (5μελή Συμβούλια, 15μελές Συμβούλιο) είναι ιδιαίτερα σημαντικός και συμβάλλει στην πολιτική κοινωνικοποίηση των νέων. Οι μαθητές του σχολείου συμμετέχουν ενεργά στις συνελεύσεις των τμημάτων ή στις γενικές συνελεύσεις. Κατά τη διάρκεια των συνελεύσεων πρέπει να σέβονται τις δημοκρατικές διαδικασίες και να συμμετέχουν με επιχειρήματα και σοβαρότητα στη επεξεργασία των προτάσεων και την λήψη αποφάσεων.
 
8. Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται και να μην καταστρέφουν το σχολικό χώρο και τη σχολική περιουσία, δηλαδή τα εποπτικά μέσα και την υλικοτεχνική υποδομή. Σε περίπτωση φθορών, οι υπαίτιοι με τους κηδεμόνες τους θα αναλαμβάνουν την αποκατάσταση ή αντικατάστασή τους.
 
9. Το σχολικό βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα, παρέχεται δωρεάν από την πολιτεία και δεν πρέπει να καταστρέφεται.
 
10. Οι μαθητές οφείλουν να προσέρχονται στην τάξη εγκαίρως με τα σχολικά τους εγχειρίδια και με οποιοδήποτε άλλο διδακτικό υλικό ορίζεται από τον διδάσκοντα κάθε μαθήματος. Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής οι μαθητές προσέρχονται με αθλητική περιβολή. Σε περίπτωση αδυναμίας συμμετοχής στο μάθημα, οι μαθητές πρέπει να προσκομίζουν στον καθηγητή Φυσικής Αγωγής ενημερωτικό σημείωμα από τους γονείς- κηδεμόνες.
 
11. Το σχολείο παρέχει στους μαθητές γενική παιδεία και όλα τα μαθήματα είναι σημαντικά. Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν προσεκτικά τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων του σχολικού προγράμματος και να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι.
 
12. Οι εκδηλώσεις του σχολείου είναι υποχρεωτικές και η μη συμμετοχή των μαθητών σε αυτές συνεπάγεται καταχώριση απουσιών. Εξαιρούνται οι εκδρομές με λεωφορείο ή άλλο μεταφορικό μέσο για τις οποίες απαιτείται άδεια συμμετοχής από τον κηδεμόνα.
 
13. Η καταδολίευση των εξετάσεων, η αντιγραφή και η υποκλοπή τιμωρούνται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
 
14. Η εμφάνιση και η καθαριότητα των μαθητών αποτελεί πρωτίστως θέμα προσωπικής αξιοπρέπειας και αισθητικής καλλιέργειας. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υπεύθυνοι για την ευπρεπή παρουσία των παιδιών τους στο χώρο του σχολείου. Ως εκ τούτου πρέπει να αποφεύγονται οι ακρότητες. Οι μαθητές οφείλουν να συμμορφώνονται στις υποδείξεις του διευθυντή και των καθηγητών.
 
15. Οι μαθητές (εγκύκλιος Γ2/132328/12-2006/ΥΠΕΠΘ) δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου. Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο, υποχρεούται καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στη τσάντα του. Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με τις προβλεπόμενες στο Π.Δ.104/1979 (ΦΕΚ23Α΄) σχολικές κυρώσεις.
 
16. Επίσης, δεν επιτρέπονται η χωρίς άδεια φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση στο σχολείο.
 
17. Το κάπνισμα δεν επιτρέπεται στους κλειστούς και υπαίθριους χώρους του σχολείου (Ν.3868/2010 και εγκύκλιος 120995/30-9-2010 του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης). Είναι αυτονόητο ότι το κάπνισμα δεν επιτρέπεται επίσης στις εξωσχολικές δραστηριότητες, εκδηλώσεις και εκδρομές. Η παράβαση ελέγχεται παιδαγωγικά και πειθαρχικά από τους εκπαιδευτικούς.
 
18. Απαγορεύεται αυστηρά το αλκοόλ, η κατοχή και χρήση ουσιών, τόσο εντός του σχολείου όσο και κατά τη διάρκεια των εξωσχολικών δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων και εκδρομών. Η κατοχή και χρήση αλκοόλ και ουσιών διώκονται αυτοδίκαια και είναι παράπτωμα ελεγχόμενο παιδαγωγικά και πειθαρχικά.
 
19. Ο σεβασμός σε καθηγητές και συμμαθητές και η τήρηση των σχολικών κανονισμών είναι βασικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου. Επισημαίνεται ότι ο λεκτικός, σωματικός και ψυχικός εκφοβισμός, καθώς και γενικά φαινόμενα σχολικής βίας, θεωρούνται σοβαρά παραπτώματα που δυναμιτίζουν την ομαλή λειτουργία του σχολείου και τιμωρούνται, σύμφωνα με τις κυρώσεις που επιβάλλει το Π.Δ.104/79. Επίσης, ο ευτελισμός της αξιοπρέπειας μαθητών και καθηγητών με ηλεκτρονικά μέσα (κινητά τηλέφωνα, διαδίκτυο, facebook) θεωρείται παράπτωμα.
 
 
ΙΙ. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
 
   Ο ρόλος των εκπαιδευτικών μέσα στη σχολική κοινότητα είναι καθοριστικός. Με την επιστημονική τους κατάρτιση και το ήθος τους διδάσκουν και συγχρόνως διαπαιδαγωγούν. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών περιγράφονται επακριβώς από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Γι’ αυτό το λόγο, οι εκπαιδευτικοί:
 
1. Είναι ανάγκη με τη στάση τους να συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο, να σέβονται την προσωπικότητα των μαθητών και των συναδέλφων τους, αποφεύγοντας εκφράσεις και ενέργειες που τους θίγουν.
 
2. Αντιμετωπίζουν με δίκαιο τρόπο και παιδαγωγικούς χειρισμούς θέματα που σχετίζονται με την αξιολόγηση και συμπεριφορά των μαθητών. Με τη στάση τους συμβάλλουν στην εκτόνωση των εντάσεων και στην αντιμετώπιση των σχολικών δυσλειτουργιών.
 
3. Ενθαρρύνουν την ενεργό και ισότιμη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα και προσπαθούν να αναδείξουν τις ιδιαίτερες ικανότητες και δεξιότητες αυτών.
 
4. Οφείλουν να είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην τάξη, στην τήρηση του ωραρίου των διδακτικών ωρών και του αναλυτικού προγράμματος, να εκτελούν υπεύθυνα τις εφημερίες τους και οποιαδήποτε άλλη εργασία τους ανατίθεται από τη Διεύθυνση, προς όφελος του σχολείου,   και γενικά να έχουν μια ευπρεπή παρουσία στο σχολείο.
 
5. Είναι απαραίτητο να μεριμνούν για την ασφάλεια των μαθητών σε όλους τους σχολικούς χώρους, όπως και την ασφάλεια τους κατά τη διάρκεια των εξωσχολικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται με ευθύνη του σχολείου.
 
6. Υποχρεούνται να ενημερώνουν συστηματικά τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών για θέματα που αφορούν στην επίδοση, τη φοίτηση και τη συμπεριφορά αυτών, σε καθορισμένες κάθε χρόνο ώρες και ημέρες, αλλά και εκτάκτως, αν παραστεί ανάγκη. Επίσης,  κρίνεται αναγκαίο να συνεργάζονται με τους γονείς για θέματα που έχουν σχέση με ιδιαίτερη αντιμετώπιση μαθητών.
 
7. Οφείλουν να ενημερώνονται και να τηρούν την εκπαιδευτική νομοθεσία, να σέβονται τη διοικητική ιεραρχία και να συνεργάζονται στενά με τον Διευθυντή του σχολείου, τον Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου για θέματα που αφορούν στη σχολική κοινότητα.
 
8. Πρέπει να είναι εχέμυθοι και να σέβονται το απόρρητο των αποφάσεων του Συλλόγου των Διδασκόντων και των στοιχείων που αφορούν στα προσωπικά δεδομένα καθηγητών, μαθητών και γονέων.
 
9. Μεταξύ των εκπαιδευτικών  απαιτείται να υπάρχει συνεργασία σε θέματα που αφορούν στη διδακτική διαδικασία, στη συμπεριφορά των μαθητών και γενικότερα στον προγραμματισμό της σχολικής ζωής. Ειδικότερα, πρέπει να υπάρχει στενότερη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών του ιδίου κλάδου και κυρίως μεταξύ των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα τμήματα της ίδιας τάξης.
 
 
ΙΙΙ.  Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
 
   Ο ρόλος του Διευθυντή του σχολείου είναι πολύ σημαντικός, καθώς βρίσκεται στην κορυφή της ιεραρχίας μέσα στη σχολική κοινότητα, και συμβάλλει καθοριστικά στην πραγματοποίηση του έργου στο σχολείο. Γι’ αυτό το λόγο:
 
1. Ο Διευθυντής ασκεί το πολύπλοκο διοικητικό και παιδαγωγικό του έργο, σε αγαστή συνεργασία με:  
 
►  τους εκπαιδευτικούς, το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό του σχολείου, τους μαθητές και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων
 
►  το Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το διοικητικό προσωπικό της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου
 
►  με το Δήμο Σοφάδων, τη Σχολική Επιτροπή και άλλους εμπλεκόμενους Φορείς.
 
2. Ο Διευθυντής οφείλει να είναι έντιμος και δίκαιος, και να μην μεροληπτεί σε καμιά περίπτωση προς καθηγητές ή μαθητές.
 
3. Ο ρόλος του επιβάλλεται να είναι εμψυχωτικός και καθοδηγητικός αλλά και ελεγκτικός. Οι αποφάσεις του και οι ενέργειές του οφείλουν να είναι σύννομες και παιδαγωγικά ορθές.
 
 
 
ΙV.  ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ – ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ
 
    Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή θεωρούνται και οι δύο γονείς του (πατέρας και μητέρα). Σε περίπτωση που αυτοί κατοικούν μακριά από την περιοχή που βρίσκεται το σχολείο (δηλ. τον Κέδρο) και αδυνατούν να έχουν την ουσιαστική κηδεμονία, ορίζουν από κοινού τρίτο πρόσωπο ως κηδεμόνα του παιδιού τους με συμβολαιογραφική πράξη.
 
2. Οι γονείς είναι καλό να ενημερώνουν τον Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς για θέματα υγείας των μαθητών ή για θέματα σχετικά με την οικογενειακή και κοινωνική τους κατάσταση, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά τους. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να προσαρμόσουν ανάλογα τη συμπεριφορά τους και να αντιμετωπίσουν με ευαισθησία και εχεμύθεια τα ιδιαίτερα προβλήματα αυτών.
 
3. Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνονται τακτικά για τη φοίτηση, τη σχολική επίδοση και τη συμπεριφορά των μαθητών.
 
4. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου πρέπει να συνεργάζεται αρμονικά με τον Διευθυντή και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, στη διοργάνωση των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, καθώς και στην καλλιέργεια ενός καλού και συνεργατικού κλίματος μεταξύ όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής.
 
Σημείωση:
 
   Για τη διαμόρφωση του κανονισμού αυτού συνεργάστηκε ο Διευθυντής, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και εκπρόσωποι του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Κέδρου, λαμβάνοντας υπόψη τις “Βασικές αρχές κανονισμού λειτουργίας των σχολείων” του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.